"Choć zdrowie nie jest na pewno wszystkim,

to bez zdrowia wszystko jest niczym" - A. Schopenhauer

BEZKRWAWA MEDYCYNA NA ŚWIECIE

Loading...

piątek, 7 kwietnia 2017

"(...) NAUCZONY JESTEM, PRZEZ MOJEGO SZEFA, CHIRURGII ELEGANCKIEJ, BEZKRWAWEJ." - PROF. BOGUSŁAW KĘDRA



fragment artykułu: http://plus.polskatimes.pl/magazyn/zdrowie/a/prof-boguslaw-kedra-jest-nadwornym-chirurgiem-swiadkow-jehowy,11618090
- Dzisiaj do pana i do kliniki, którą pan kieruje, przyjeżdżają pacjenci z całej Polski.


- Tak, mamy pacjentów nie tylko z Podlasia i ościennych województw, ale z całej Polski m.in. z Rzeszowa, Krakowa, Szczecina, Wrocławia, Bydgoszczy. Np. koledzy z innych ośrodków przysyłają mi pacjentów, którzy są Świadkami Jehowy. Tacy chorzy to duży problem, bo zgadzają się tylko na operacje bez użycia krwi. Ja to wykonuję, śmieję się nawet, że jestem takim „nadwornym chirurgiem” Świadków Jehowy z różnych zakątków Polski.


- Jak operuje się bez krwi?


- Tak samo jak z krwią. Przetoczenie krwi nie jest obligatoryjne. Stosując atraumatyczną, anatomiczną i uważną technikę operacyjną można do minimum ograniczyć śródoperacyjną utratę krwi. Trwa to nieco dłużej, ale taki pacjent nie zgadza się na przetoczenie nawet kropli krwi czy produktów krwiopochodnych. Dlatego większość chirurgów boi się podjąć tego ryzyka. Ja nauczony jestem, przez mojego szefa, chirurgii eleganckiej, bezkrwawej. Oczywiście przed każdym takim zabiegiem kalkuluje się ryzyko, czy jest szansa, aby odbył się on bez podawania krwi. I nasze zabiegi kończą się powodzeniem. Takie operacje to oczywiście duże wyzwanie dla chirurgów, ale szanujemy wyznanie wiary każdego pacjenta. W klinice leczymy zresztą pacjentów różnych wyznań oraz o różnych światopoglądach. Wszyscy chorują tak samo i wszystkich traktujemy tak samo.